I december 2014 annonserade UFC sin sponsor deal med Reebok, en av världens största märken inom sportkläder. Detta betydde att UFC-fighters inte längre var tillåtna att bära några andra sportkläder än Reeboks.
Fighters förlorade i sin tur en stor procent av sina sponsor pengar från deras tidigare individuella sponsor avtal. Den tidigare bantamvikt-drottningen Miesha Tate avslöjade tidigare att hon förlorade 80-90 procent av sin inkomst, pengar från sin egna sponsor-deal, i och med UFC:s nya avtal.
Tidigare UFC-mästaren Gegard Mousasi har pratat i liknande ordalag då han säger sig tjänat 4 till 5 gånger mindre pengar efter UFC-Reebok dealen. Mousasi har nu lämnat UFC för Bellator.
Någon som följt detta är även Bellators VD Scott Coker. Coker har konkurrerat med UFC i flera år, ända sedan han var VD i tävlingsorganisationen Strikeforce. Han hävdar nu att UFC:s deal med Reebok försatt UFC i ett bräckligare läge då detta kan få UFC-fighters att bli missnöjda med sin situation och vilja lämna för annan organisation.
Ozy.com rapporterar hans ord som följande:
The Reebok deal is not healthy. Telling [the fighters] what to wear, what they can put on? No. We’re happy for our fighters to make money by fighting here.
Bellator håller sakta på att ta igen UFC:s försprång när det kommer till tävlingarnas kommersiella status. Coker ser det därför som minst sagt positivt att Reebok-dealen än mer kan luckra upp UFC:s möjligheter till att monopolisera MMA-industrin.
Look, we’ve got a great free agent roster, we’re selling out of 80 percent of the places we’re doing fights. But you know, the reality is if there are not at least two buyers, it’s not a healthy industry. So we’re glad to be making the industry healthier.